Okruhy: DBRC 2014 - Komplikovaná sezona korunovaná vítězstvím

Pro brněnský tým DBRC byl loňský rok v atraktivní rakouské sérii Histo - Cup Austria velmi náročným obdobím. Vinou změny technických předpisů musel narychlo postavit zbrusu nový náhradní historický závodní vůz Jaguar XJS. Zejména první polovina sezony proto probíhala v improvizovaném duchu a tým musel vynechat polovinu závodů. Přesto nakonec slavil nečekaný úspěch, když vyhrál svoji kategorii.

Nepříjemné překvapení na úvod

Po vítězství v závěrečném závodě Histo - Cupu 2013 vstupoval závodní tým Davida Bečváře do loňské sezony s vysokými ambicemi. Tým prodal dosud používaný úspěšný Jaguar XJS a rozhodl se postavit nový závodní vůz s maximálním využitím volnosti stávajících technických předpisů. Speciální karbonová karoserie měla znamenat významnou úsporu 100 kg. Práce probíhaly podle plánu a v únoru už stál nový vůz na kolech. Pak však přišel šok. Nové propozice Histo - Cupu 2014 vyžadovaly, aby závodní vůz disponoval průkazem historického sportovního vozidla. To znamenalo naprostou změnu původních plánů. Rozestavěný speciál s karbonovou karoserií byl k nepotřebě! „Romane, začni stavět “evo 2” (druhá verze původního vozu)”. Budu ho potřebovat v dubnu na druhý závod sezóny v Brně,“ zněla zoufalá smska poslaná Davidem Bečvářem hlavnímu mechanikovi Romanovi Peškovi z letiště ve Vídni.

Brněnský triumf se zapůjčeným jaguárem

Tým sice vlastnil náhradní vyrámovanou karoserii Jaguaru XJS a slušnou zásobu náhradních dílů, ale šibeniční dubnový termín byl nereálný. Vyvstala zásadní otázka, s jakým vozem na domácím závodě v Brně startovat. David Bečvář po krátkém uvažování kontaktoval nového majitele svého bývalého vozu (evo 1) a dohodl se s firmou TWR s.r.o na jeho zapůjčení na prestižní brněnský závod. Ani takové dočasné řešení ovšem nebylo výhrou v loterii. Do startu závodu zbývalo pouhých 7 dnů a na vůz přes zimu nikdo nesáhl. Roman Pešek se svými mechaniky přesto dokázal starý závodní vůz připravit nejen včas, ale i perfektně. To dokazují dvě vítězství v obou víkendových závodech.

 

Skvělý úspěch byl sice pro celý tým DBRC velkou motivací, ale další závod v Hockenheimu se nebezpečně blížil. Dokončení stavby nového Jaguaru XJS bylo stále v nedohlednu. Vzhledem k omezeným finančním možnostem bylo jasnou prioritou vlastní auto a další půjčování bylo nemyslitelné. Bečvář musel s těžkým srdcem vynechat nejen německý závod, ale i další dva na rakouském Salzburgringu a maďarském Panoniaringu.

Úspěšný návrat do hry

Léto bylo v plném proudu, polovina sezony pryč a tým měl na kontě jediný, i když nadmíru úspěšný, závod. Práce na Jaguaru XJS Evo 2 naštěstí natolik pokročily, že se dalo uvažovat o návratu na závodní trať na Slovakiaringu během prvního srpnového víkendu. Před startem na slovenském okruhu panovala pochopitelně velká nervozita. Novotou vonící zelenobílý jaguár šel do bitvy o sekundy po 6 měsících intenzivní stavby bez jakéhokoliv testování přímo z dílny. Přesto se na zbrusu novém autě neprojevily žádné dětské nemoci a David Bečvář dojel při prvním závodě na vynikající stříbrné příčce. To bylo velké překvapení.

Druhý den se pilot zelenobílé šelmy kvalifikoval do závodu rovněž druhým časem. Před závodem začalo pršet, což znamenalo pro hlavní favoritku Amandu Hennessyovou se silnějším vozem Chevrolet Corvette nevýhodu. David Bečvář toho využil a ujal se vedení. V nájezdu do posledního kola vedl s téměř minutovým náskokem a k vítězství mu stačilo dojet v poklidném tempu. Jezdec se však nechal strhnout atmosférou závodu a v rychlosti 140 km/h vylétl do kačírku. Odtud pak už jen smutně sledoval, jak si jeho soupeřka jede pro snadné vítězství. Nejdůležitější však bylo, že nový vůz fungoval perfektně a navíc se ukázal mnohem lépe ovladatelný než předchozí jaguár. Soupeři museli s týmem DBRC znovu vážně počítat!

Rakouské finále znamenalo vítězství

Poslední dva závody se odehrávaly na okruzích v sousedním Rakousku. „Salzburgring známe, ale pro náš vůz není úplně ideální,“ posteskl si David Bečvář.

 

Máme pod kapotou jen 330 koní a naši soupeři disponují výrazně vyšším výkonem. Na okruhu bohužel není mnoho technických pasáží, kde by se náš výkonový handicap dal smazat. DB

Výsledek odpovídal očekávání – jedno čtvrté místo a jedna bronzová medaile.

Na Redbullringu brněnský tým DBRC dosud nikdy nestartoval, jezdec znal okruh pouze ze simulátoru. Velkým překvapením bylo převýšení trati, které není na monitoru patrné. Finálová dvojice závodů však dopadla na výbornou. David Bečvář se se svým Jaguarem XJS dokázal probojovat z 5. příčky průběžného pořadí v kategorii nad 4000 ccm až na první místo. Výrazně si polepšil i v rámci celkového hodnocení, kde obsadil 9. pozici z 53 startujících.

„Vzhledem k tomu, že jsme museli vynechat polovinu z 8 závodů, považuji naše umístění za velmi dobré,“ hodnotí úspěšnou sezonu střízlivě Bečvář. „V sezoně 2015 budeme mít ve voze nový silnější motor. Jedná se o kopii originálního závodního motoru TWR o výkonu 450 koní, který připravuje Jarda Kouřil. O přípravu vozu se bude opět starat osvědčený tým Romana Peška. Za náš tým DBRC zároveň zveme všechny fanoušky na druhý závod Histo - Cupu v Brně ve dnech 9. – 10. 5. 2015.”

„Děkuji všem, kdo se na našem úspěchu podíleli: Lucii Bečvářové, Romanovi Peškovi, Pavlovi Fojtíkovi, Jitce Adlerové, Michalovi Bečvářovi, Zdeňkovi Frantovi, firmě TES VSETÍN s.r.o. a KHSA - Klubu Historických Sportovních Automobilů.“

Autor: Zdeněk Weiser - KHSA
Foto: DBRC

Chci se stát členem

* Povinné údaje, které je nutné vyplnit.

Napište nám

KHSA - Klub Historických Sportovních Automobilů

Na Příkopě 797
75501 Vsetín
IČ: 018 79 006